Standard

Na het gratis ontbijt dat de lieve gastvrouw van het hotelletje de pelgrims aanbood ben ik vroeg vertrokken. Vandaag ben ik weer alleen op pad gegaan. Hoe langer ik alleen ga, hoe leuker ik het vind. Ik zit er niet veel meer mee in om op mezelf te zijn. Niet dat ik geen mensen meer ontmoet of wil ontmoeten. Integendeel, iedere keer wanneer er pelgrims langst de kant staan voor een pauze of een maaltijd probeer ik altijd een babbeltje te doen. In alle talen, vooral Frans, Engels, Duits en Nederlands. Maar alleen gaan heeft ook zijn charmes. De route vandaag werd in men gids beschreven als zwaar. Maar daar heb ik niet zo veel van gemerkt. Ik denk dat ik fysiek goed in vorm ben. Een etappe van 35 km is makkelijk haalbaar zonder al te veel vermoeidheid. Het is gewoon belangrijk dat ik op het ritme van de pelgrim leef. Vroeg opstaan… De zon voor zijn is de boodschap. Ik de voormiddag meer dan de helft van de etappe doen en dan kan je in de namiddag het rustig aan doen. Gite zoeken, wassen, kleren wassen, het dorpje eens verkennen, de blog in de kerk schrijven (daar is het altijd rustig en lekker koel) en dan iets zoeken voor te eten en te drinken. En daarna Skype ik meestal met het thuisfront of doe een babbeltje met andere pelgrims. Daarna geldt de regel, vroeg het bed in want morgen staat er een nieuwe dag op me te wachten, een dag die me weer net iets dichter bij Santiago brengt. De weg vandaag viel goed mee, vooral tussen de (verdorde) maisvelden en de graanvelden gelopen. In de voormiddag was het aangenaam wandelweer, bewolkt met een lekker briesje. Onderweg moest ik ook een sproeier trotseren die de velden bespoot met water. Hij was slecht afgesteld volgens mij want hij sproeide ook op de weg die ernaast liep. Dus moest ik erdoor, een straal van hem en nat zijn. Het deed wel deugd die verfrissing maar de mindere kant eraan was dat het water verdacht veel rook naar riool. Hiermee was mijn lekkere zweetgeur gecamoufleerd met een riool luchtje. Ik slaap hier in Arzacq-Arraziguet in de gite communal. De gite is ingedeeld in de verschillende talen. Ik slaap in de chambre hollande. Dus kon ik Nederlands praten. Er was een vader en zoon op de kamer. De zoon was net 14 jaar geworden. Ze doen de camino in stukken. De zoon vertelde mij dat hij net met een hardren pelgrim aan het praten was. De man vertrekt altijd om 1 uur ‘s nachts en wil graag op zijn bestemming in de voormiddag zijn. Hij loopt gemiddeld iets meer dan 60 km per dag. Da is nu wat ik noem ne straffe pelgrim!

Vele pelgrims groeten!

Mathias

Afstand vandaag is 34 km.

2 thoughts on “

  1. Hey Mathias, het gaat je blijkbaar goed af. Je dagboek is aangenaam om te lezen, leuke verhalen. Doe zo voort! Grtjs (sorry voor de late reactie, op vakantie zonder wifi)

  2. Dag pelgrim,

    Het gaat precies goed! Dat is leuk om te lezen.
    Goed volhoudenšŸ™‚ Dan ben je zeker op tijd terug voor onzen trouw Ć©!
    Wij gaan sebiet feesten bij nonkel Erik. We zullen daar een pintje voor u bijdrinken!

    Vele groetjes,

    Sofie en Robin

Leave a Reply

